מאיר אשל – 50 שנות עיצוב ישראלי

מאיר אשל – 50 שנות עיצוב ישראלי

3.6.24
צילום: ליבי פרידמן
הפתיחה המרגשת של התערוכה: ״מאיר אשל – 50 שנות עיצוב ישראלי״ נערכה בחצר הגלריה של מכללת אמונה בהשתתפות סגן ראש עיריית ירושלים, מנהלי המכללה, ומאות אנשים ביניהם מעצבים וותיקים ומעצבות – תלמידות של מאיר אשל לדורותיהן.
מאיר זכה להכרה והוקרה על פועלו ב50 שנה האחרונות והוענקה לו תעודת כבוד מטעם אגודת המעצבים הגרפיים.
בדברים שנשא יוסי למל, נשיא האגודה, הודגשה תרומתו של מאיר לעולם העיצוב בישראל וטביעת החותם שלו בעיצוב שטרות הכסף של המדינה ובעיצוב מטבעות ובולים.
התערוכה תיהיה פתוחה לקהל עד ה30.6
מוזמנים להגיע ולהינות מעבודותיו של אשל.
לפרטים נוספים על עבודותיו של אשל ושעות פתיחת התערוכה לחצו כאן
קראו את הכתבה- אשל

עוד בישראל היום – לכתבה

אחריו הבול: הכירו את מי שעיצב את הכסף של כולנו

העיצוב שגרם לו להפסיק לעשן, הקורס המטורף שעבר בבית דפוס לשטרות בחו"ל, בול השואה שחיבר אותו להוריו השורדים, והמטבע עם הפרחים המוגנים שכמעט עלה לו בתקרית לאומית • המעצב הוותיק מאיר אשל, שאחראי לכמה מהדימויים החזותיים המפורסמים בישראל ב־50 השנים האחרונות, מקבל תערוכה מרגשת במכללת "אמונה" – המכללה האקדמית לאמנויות ועיצוב בירושלים • זה האיש שהטביע מנהיגים על כסף, ושהפך גם כוכבי כדורגל לפריטי אספנות.

כשהיה בן 7, חייו של מאיר אשל קיבלו תפנית מכוננת. הילד הסקרן, בן להורים שורדי שואה, הציץ לחצר ביתו של השכן, שהיה אמן, וחזה בו מצייר ומפסל. מכאן והלאה הוא חזר לצפות בו במשך שעות, ודמיונו הצעיר ניצת באש היצירה. לימים תתורגם חוויית הילדות הזו לקריירה מפוארת שישיק בתחום העיצוב החזותי.

"השכן היה מרצה בבצלאל, האקדמיה לאמנות ולעיצוב בירושלים, והוא מאוד השפיע עלי", נזכר אשל בחלוף 70 שנה. "היה לי חלום גדול ללמוד בבצלאל. למגינת ליבי, מגיל 14 נאלצתי לעזור בפרנסת הבית, ועבדתי בבית דפוס במקום ללמוד".

רק מקץ שנים הצליח אשל (77), כיום אחד מבכירי המעצבים בישראל, להגשים את חלומו. הוא התקבל לבצלאל, הפך למרצה מבוקש במוסד היוקרתי ובהמשך לימד גם במכללת ויצו בחיפה, ובמשך עשרות שנים גם במכללה האקדמית "אמונה" לאמנויות ועיצוב בירושלים.

במהלך הקריירה הענפה יצר ועיצב אשל מאות בולים, שטרות, מטבעות ויצירות מגוונות אחרות. עבודותיו זכו בפרסים בינלאומיים והפכו לנכסים תרבותיים וחזותיים, ובמובנים רבים הן מייצגות את תמצית הסיפור הישראלי ב־50 השנים האחרונות. שיטת יצירתו מערבת אופטימיות תמידית עם אהבה, צניעות, נועם הליכות וכבוד ניכר לארץ ולאנשיה.

בגלריה לאמנות עכשווית "וילה" שבמכללת "אמונה" נפתחה אתמול תערוכת רטרוספקטיבה ראשונה לאשל, "50 שנות עיצוב ישראלי", שמציגה את מיטב יצירותיו. התערוכה החופשית, שתינעל ב־30 ביוני (אוצרות: עדי אנג'ל ובתיה אייזן), מתחקה אחרי המסע העיצובי שעבר האמן הוותיק, וממחישה בעושרה את ריבוי הנושאים שבהם טיפל.

ד"ר אפרת גרוסמן, ראשת "אמונה" ותלמידתו לשעבר של אשל: " השילוב של ראש פתוח לסגנונות שונים עם עיצוב מדויק שתמיד פוגש ערכים היה מנצח. כל עיצוב של מאיר בנוי משכבות של תוכן, היסטוריה וסיפור אישי. זכינו שדורות חדשים בעיצוב ממשיכים את דרכו היום".

שטרות מנהיגי המדינה: "הדיוקנאות עוצבו מראשי התיבות של השם"

בסוף שנות ה־90 יצא בנק ישראל במכרז לייצור שטרות כסף חדשים. מאות מעצבים ניגשו למכרז, ומאיר אשל זכה בו. בתום מחקר מקיף וחובק עולם, שארך חודשים ארוכים, נולדו במוחו היצירות שהפכו אולי למפורסמות ביותר שלו. "לא ידעתי למה נכנסתי, עבודת פרך. שלחו אותי לחו"ל ללמוד את כל העסק. ביקרתי בבית דפוס גדול באירופה שבו מדפיסים שטרות. למדתי שם את כל סימוני הביטחון שנועדו למנוע זיופים. זאת היתה עבודה מטורפת, כי הייתי צריך לשזור את הכל בתוך השטרות עצמם.
"התבקשתי לעצב ארבעה שטרות עם ארבעה דיוקנאות. 20 שקלים עם ראש הממשלה השני משה שרת; 50 שקלים עם הסופר ש"י עגנון; 100 שקלים עם הנשיא השני יצחק בן צבי; ו־200 שקלים עם הנשיא השלישי זלמן שז"ר. מצאתי פתרון מתקדם ויצירתי להטבעת הדיוקנאות בשטר: בניתי כל דיוקן מראשי התיבות של שם האיש, במשחק של גדלים. את שרת, לדוגמה, יצרתי מצירוף האותיות מ' וש', בכל פעם בגודל אחר – עד ליצירת הדיוקן השלם, שנתפס ויזואלית בעין. בבנק ישראל אהבו מאוד את התוצאה".

להמשך קריאה