ארבעת הבנים
ארבעת הבנים
24.4.24
את ארבעת הבנות של ההגדה כבר הכרתם, עכשיו תורם של ארבעת הבנים, והפעם הבן הרשע | כתב:הרב ד"ר בני פרל
יש רֶשַׁע בעולם ויש סיבה לקיומו. הרי ללא הרע, לא הייתה אפשרות לבחור בטוב. האנושיות מתגלית בבחירה, אך למען האמת מעט מאוד דברים אדם יכול לבחור, הוא נולד לתוך מציאות ולתוך תרבות וממנה אופיו והרגליו נוצרים. אך דבר אחד לעולם הוא יוכל לבחור, הבחירה בין טוב ובין רע. אך כדי שיוכל לבחור, צריך שיהיה רע, שיהיה איזה רֶשַׁע בעולם.
ללא קיומו של הרֶשַׁע לא היינו אנושיים משום שלא היינו יכולים לכונן בחירות.
ובכן, מה לנו להתלונן על הבן הרשע?
כדאי לבחון את ההצעה של ההגדה ביחס לבן הרשע: "אף אתה הקהה את שיניו" בהגדת רב סעדיה גאון הנוסח הוא כבתלמוד הירושלמי: "אף אתה אמור לו והקהה את שיניו" לפי רב סעדיה גאון גם לרשע מגיעה אמירה.
מה הסיבה לטיפול בשיניים של הרשע?
בתחילת מסכת בבא קמא מופיע אב נזיקין בשם "שן" המאפיין שלו הוא שהבהמה מזיקה משום ש"יש הנאה להיזקה" היא פשוט נהנית, היא אפילו לא רוצה להזיק, רק לאכול מזון שאינו שייך לבעליה.
התשובה לרשע היא אם כן בעלת שני מוטיבים:
האנושיות מחייבת שיהיה רֶשַׁע, אבל אין צורך להנות מכך, תהיה בעל קהות שיניים, שלא יהיה לך הנאה מהרשע.
התיקון של הרשע יוכל לבוא רק אם נבין שלרשע יש מקום ושאותו בן רשע בתוך תוכו, לא מעוניין להזיק, הוא מתהלך בעולם ומנסה להנות, בשום אופן לא מנסה להיות רע. אם זו תהיה הגישה אליו נוכל לשמור אותנו איתנו גם לליל הסדר הבא, הרי הוא חיוני, כבר אמרנו.
רוצה גם לשנות עולם דרך עיצוב תאטרון או אומנות?
עקבו אחרינו גם באינסטגרם