כתיבה לבמה- ההרשמה בעיצומה!

כתיבה לבמה- ההרשמה בעיצומה!

9.10.24

סילבוס-                                                           להרשמה לחצו כאן

מנחה- דר' מיכאל מוריס-רייך

מטרות הקורס:

הקורס מקנה ללומדים אותו את יסודות הכתיבה לבמה: פעולה דרמטית ופעולת דיבור, עיצוב דמות ומערכות יחסים, עיצוב העלילה והמבנה הדרמטי, עיצוב החלל הדרמטי, ועוד. הקורס מועבר באמצעות מצגות עשירות ומפורטות ודוגמאות רבות מהצגות וסרטים, ושולח את הכותבים למשימות קצרות וממוקדות, מעין אטיודים, המאפשרים להם להבין את מושגי הלימוד השונים ולתרגל אותם.

על המרצה:

אני מחזאי, דרמטורג, מנחה כתיבה לבמה, חוקר ומרצה. דר' לתיאטרון מאוניברסיטת חיפה, ובעל תוארMphil    בספרות אנגלית מה- Shakespeare Institute, University of Birmingham שם למדתי שייקספיר ובעל תואר ראשון בהצטיינות מאוניברסיטת תל-אביב. מחזותיי עלו בתיאטרונים שונים בישראל, ובהם התיאטרון העירוני חיפה, תמונע, צוותא תל אביב, פסטיבל פותחים מסך תיאטרון בית לסין ופסטיבל עכו. בין מחזותיי הבולטים הבולטים כשהחביתה נוגעת בסלט, מחזה עליו זכיתי בפרס המחזאי בפסטיבל עכו, ושהועלה מאז עוד פעמים במסגרות שונות,  תיירות פנים ופרפר בתוך אגרוף. כמו כן כתבתי מחזות זמר לקבוצות נוער, שזכו בפרסים של משרד החינוך והמשרד לקליטת העליה. כדרמטורג, פיתחתי מחזות שעלו בפסטיבל עכו, תיאטרון קרוב וצוותא. שיתפתי פעולה עם אמני במה מרכזיים בתיאטרון הישראלי וביניהם – ישראל פולי פוליאקוב [הגשש החיוור], אמנון מסקין, חנה רוט, עדנה פלידל, שמואל הספרי ורוני ניניו. הייתי חבר בועדת סל תרבות בשנים 2013-2015.

הנושאים הנלמדים:

פעולה דרמטית, פעולת דיבור, עיצוב דמות, הסבטקסט בדיאלוג, מקורות השראה לכתיבה והתהליך היצירתי, שליטה על ידיעות הקהל לבניית מתח וריגוש עלילתי, חשיבה בימתית

קהל יעד וציוד נדרש:

יוצרות ויוצרים בתיאטרון, עוסקים בהוראת תיאטרון בתיכונים ובתי ספר, כותבי פרוזה המעוניינים להרחיב את מנעד היצירה שלהם, מתעניינים ברזי כתיבת הדרמה. הוראה מוצעת בזום, ולכן הציוד הנדרש הוא יכולת של המשתתפים להתחבר למחשב ולזום מרחוק.

תכנית מפגשים :

  • נושא 1 – הפעולה: הגדרת יסודות הפעולה כבסיס לכתיבת הפעולה. כתיבת הפעולה עצמה מתוך היסודות שהוגדרו. פעולה פיזית ללא מלים להדגמת  ותרגול מושגי היסוד.
  • נושא 2 – פעולת הדיבור: כיצד דמויות פועלות באמצעות דיבור במחזה? עמידה על הדומה והמתווסף בהשוואה לפעולה ללא מלים. מקומה של הדמות הנגדית בסצנת פעולת הדיבור.
  • נושא 3 – עיצוב הדמות: שלושת ממדי הדמות הריאליסטית ההופכים אותה לדמות תלת-ממדית. הביוגרפיה. מערכות היחסים של הדמות.
  • נושא 4 – הסבטקסט בדיאלוג הריאליסטי – הדברים שלא נאמרים אך נמצאים כפוטנציאל לשחקנים בסצנה
  • נושא 5 – הכוונה ושליטה על מה יודע הקהל: מתי הוא יודע יותר מדמויות  [אירוניה דרמטית], מתי הוא יודע פחות מדמויות [עיכוב והשהיית מידע] ואילו אפקטים עודף או חוסר הידיעה יכולים ליצור